آزمون بندر گشتالت

آزمون های روانشناسی، آزمون بندر گشتالت

آزمون های روانشناسی، آزمون بندر گشتالت این واقعیت که افراد از نظر استعداد، شخصیت، رفتار و توانمندی‌‌ها متفاوتند و این تفاوت‌‌ها را می‌توان مورد سنجش قرار داد، احتمالاً از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان مورد توجه بوده است، اما توجه جدی به این واقعیت از قرن 19 افزایش یافت. فرانسیس گالتون[1] (1883) از نخستین کسانی است که به مطالعه و اندازه‌گیری تفاوت‌های فردی پرداخت. گالتون عقیده داشت که بین توانایی ذهن (هوش) و تمیز حسی رابطه مثبت وجود دارد. او برای اندازه‌گیری قدرت تمیز حسی، آزمون‌های مختلفی را ابداع کرد و مدعی بود که با این آزمون‌ها می‌توان هوش و توانایی‌های ذهنی افراد را اندازه‌گیری کرد. جمیزمک کتل[2] روانشناس آمریکایی نیز مانند گالتون به اندازه‌گیری تفاوت‌های فردی علاقه زیادی داشت. او که به‌شدت از گالتون تأثیر پذیرفته بود، در سال 1980 برای نخستین بار اصطلاح آزمون روانی را وارد دانش روان‌سنجی کرد. (مارنات، ترجمه پاشا شریفی 1389)آزمون های روانشناسی، آزمون بندر گشتالت

در سال 1904 وزارت آموزش همگانی فرانسه کمیته‌ای را برای مطالعه در مورد توانایی‌های یادگیری کودکان عقب‌مانده ذهنی تشکیل داد. دکتر بنیه[3] و یک روانپزشک به نام تئودور سیمون[4] در این کمیته انواع تکالیف ذهنی را که کودکان در سنین مختلف می‌توانستند انجام دهند، بررسی کردند. آن‌ها بدین ترتیب نخستین آزمون هوشی را ساختند. در سال 1916 یک روانشناس آمریکایی به نام لویس. ام. ترمن[5] آزمون بنیه را به انگلیسی ترجمه کرد و به کمک دانشگاه استنفورد کالیفرنیا با کودکان امریکایی به کار برد و آن را استنفورد- بنیه نامید.ترمن برای اولین بار اصطلاح هوشبر درا در این آزمون به کار گرفت.

در سال 1938  مقاله «آزمون بصری- حرکتی گشتالت و کاربرد بالینی آن» در مجله سنجش روانپزشکی کودکان و نوجوانان منتشر شد. این مقاله آزمونی بود که توسط خانم دکتر بندرگشتالت[6] به منظور تعبیر و تفسیر رشدی و بالینی تهیه شد که البته پس از آن ‌هات (1950، 1960، 1977) روشی را ابداع کرد که این آزمون به صورت یک آزمون فرافکن درآمد. او با کمک تئوری تحلیل روانی به تعبیر و تفسیر آزمون پرداخت. (حسین لطف‌آبادی، 1369)

آزمون بندر – گشتالت، توسط لورتا بندردر سال 1938 برا‌ی ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی – حرکتی کودکان طرح‌‌ریزی شد.آزمون بندر، علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربرد‌های مهم دیگری هم دارد. در مورد جامعه کودکان، برای سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، ‌تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، ارزشیابی مشکلات هیجانی، مطالعه نارسایی‌های رشدی و همچنین به عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی به‌کار بسته شده است(مارنات، ترجمه پاشا شریفی 1389). در مورد نوجوانان و بزرگسالان، آزمون بندر برای تشخیص آسیب مغزی و به عنوان یک آزمون فرافکن برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی مفید شناخته شده است. آزمون بصری-ادراکی بندر-گشتالت شامل نه تصویر است که یکی پس از دیگری به شخص مورد مطالعه ارائه می شود تا او تصویر آنها را بر روی صفحه سفید کاغذ ترسیم کند. بندر با استفاده از تئوری روانشناسی بندر گشتالت معتقد بود که ادراک و بازسازی تصاویر گشتالت بوسیله اصول بیولوژیکی عمل حسی-حرکتی امکان پذیر می شود و بر حسب اینکه فرد از چه الگو و سطح رشدی برخوردار باشد و وضعیت پاتولوژیک عملکردی و یا وضعیت ارگانیک او چگونه باشد این تصاویر را ترسیم خواهد کرد..(پاشا شریفی، 1386)


[1]– Sir Francis Galton

[2]– Cattell

[3]-BINET

SIMON -[4]

TERMAN-[5]

Bender Gestalt-[6]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *