نمونه تفسیر گام به گام آزمون رورشاخ

نمونه واقعی تفسیر آزمون TAT

نمونه واقعی تفسیر آزمون TAT به عنوان آزمونی فرافکن از شهرت و محبوبیت بالایی در بین روانشناسان و درمانگران حوزه شخصیت دارد این فایل مثالی برای شیوه­ای مؤثر برای گزارش اصولی برای دانشجویان روان­شناسی است .با اجرا و تفسیر این آزمون می توان دریافت که آزمودنی چگونه خودش و جهان را به صورت منحصر به فرد می بیند. این آزمون یک ابزار روان سنجی محسوب نمی شود، به همین علت وقتی که متخصصان با چنین آزمون هایی سرو کار دارند، به جای واژه تست، واژه تکنیک را به کار می برند. واژه تست برای ابزارهایی به کار برده می شود، که پاسخ­های آزمودنی نمره گذاری می شوند (مانند پرسشنامه شخصیتی نوجوانان، میلون و 2MMPI). با وجود طرفداری و اشتیاق بسیاری از محققان برای کاربرد آزمون اندریافت موضوع، بحث های زیادی درباره اعتبار، روایی و فقدان یک نظام نمره گذاری همگانی برای این آزمون اندریافت موضوع صورت گرفته و باعث شده که آزمون یاد شده به وسیله برخی از درمانگران از امور بالینی کنارگذاشته شود. با این حال ما یک مثال واقعی از فردی که این آزمون بر روی ان اجرا شده است را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.نمونه واقعی تفسیر آزمون TAT 

ویژگی های این فایل:

نوع فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 8 صفحه ورد

 

نمونه تفسیر گام به گام آزمون رورشاخ

نمونه واقعی گزارش آزمون MMPI

نمونه واقعی گزارش آزمون MMPI****آزمون شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI) ، پرسشنامه استانداردی برای فراخوانی دامنه ی گسترده ای از ویژگی های خود توصیفی و نمره گذاری آنهاست . از هنگام تدوین MMPI توسط استارک آر ، هته وی و جی . چارنلی مک کین لی در 1940 ، این آزمون یکی از پر مصرف ترین پرسشنامه های شخصیتی بالینی بوده و بیش از 8000 منبع تحقیقی درباره ی آن منتشر شده است . فروشگاه( گراهام و لیلی ، 1984 ، لوبین و همکاران ، 1985 ، پیوتروسکی و کلر ، 1989 به نقل از مارنات ، 1990 )
پژوهش های ولس و دالسترام که در مجموعه ای انتشار یافته نیز حاکی از آن است که MMPI بیش از هر پرسشنامه ای مورد استفاده در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مراکز بهداشت روانی بوده توانسته است مشوق پژوهشهای علمی باشد . از سال 1940 تا 1954 بالغ بر 689 مقاله پژوهشی که بیانگر ارزش چشمگیر این پرسشنامه در تشخیص و ارزشیابی شخصیت می باشند
کار هته وی و مک کین لی با مجموعه ای از ماده های اولیه شامل بیش از 1000 جمله که از منابع مختلف مانند مقیاسهای نگرش شخصی و اجتماعی که قبلاً تدوین شده بودند ، گزارش های بالینی ، شرح حال موردی ، راهنماهای مصاحبه ی روانپزشکی و تجارب بالینی شخصی جمع آوری کرده بودند ، آغاز شد . بسیاری از هزار جمله ی اولیه حذف شدند یا تغییر یافتند . در نتیجه 504 جمله باقی ماند که به نظر روشن ، خوانا و غیر تکراری بود و از نظر منفی یا مثبت بودن عبارتها بین آنها توازن وجود داشت این فایل (نمونه واقعی گزارش آزمون MMPI) دارای ویژگی های زیر است که به راحتی قابل دریافت و بهره برداری است:

تعداد صفحات: 17 صفحه ورد قابل ویرایش

نوع فایل: تفسیر گام به گام برای گزارش دهی بالینی

ویژه دانشجویان و روانشناسان

نمونه تفسیر گام به گام آزمون رورشاخ

نمونه تفسیر واقعی آزمون رورشاخ

نمونه تفسیر واقعی آزمون رورشاخ*** هرمان رورشاخ فرزند یک خانواده کهن سوئیسی ایالات تورگوی است، که در سال 1884 در شهر زوریخ متولد شده است. وی پسر ارشد یک دبیر نقاشی بود. یک برادر و یک خواهر داشت وپس از آنگه پدر وی به دنبال وفات مادرش با خواهر زن خود ازدواج کرد، رورشاخ صاحب یک ناخواهری نیز شد.پدر وی به سال 1903 زندگی را بدرود گفت. درآن هنگام رورشاخ تحصیلات متوسطه خود را در شهر شافهوز در دبیرستانی که پدر او از سال 1884 به تعلیم اشتغال داشت بخوبی به پایان رساند. به علت استعداد خارق العاده ای که در نقاشی داشت در انتخاب یک حرفه ی هنری یا تحصیلات پزشکی مردد مانده بود . هکل زیست شناس بزرگ وی را به تحصیلات پزشکی مصمم ساخت. رورشاخ طبق رسوم آن زمان تحصیلات خود را در چندین دانشگاه من جمله نوشاتل ،برلین، برن وخصوصاً زوریخ (از 1904 تا 1909) بپایان رسانید. چون دانشجوی برجسته ای بود وقت کافی برای بازدید از نمایشگاه های هنری و خواندن کتب مختلف و بحث درباره مسائل انسانی داشت. نسبت به زبان و ادبیات روسی راغب شدو در سالهای 1906و1910 تعطیلات خود را در روسیه گذراند.در سال 1910 با یکی از همکاران روسی خود به نام اولگا استمپلن ازدواج کردو به فکر این افتاد تا در روسیه مستقر گردد.او از دسامبر 1913تا ژوئن1914 در این کشور کار کرد اما به دلائل ناشناخته برای همیشه به سوئیس بازگشت. در این فاصله وی مجذوب کلینیک  روان پزشکی دانشگاه زوریخ که ریاست آن را بلولر بر عهده داشت شده بود. در همین کلینیک بود که یونگ مخترع تست همخوانی کلمات می درخشید و رای اولین بار مفاهیم روان تحلیل گری را در مورد روان گسستگی ها به کار می بستند. وی در این کلینیک متخصص شد و سپس در چند بیمارستان روانی من جمله مونسینگن به خدمت پرداخت و از سال1915تاسال1922 در بیمارستان روانی هریسو با سمت معاون بیمارستان خدمت کرد. وی صاحب دو فرزند یک دختر ویک پسر بود.

نمونه تفسیر واقعی آزمون رورشاخ

نوع فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 28 صفحه

تفسیر گام به گام

نمونه تفسیر گام به گام آزمون رورشاخ

نمونه کیس تفسیر آزمون میلون

نمونه کیس تفسیر آزمون میلون، آزمون بالینی چند محوری میلون برای اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی بر اساس مدل آسیب‌شناسی روانی میلون توسط تئودور میلون ساخته شد. سپس در اواسط دهه ۸۰ مورد تجدید نظر قرار گرفت. این نسخه از آزمون در ایران در شهر تهران توسط خواجه موگهی ترجمه و در سال ۱۳۷۲ هنجاریابی شد. نسخه سوم آزمون در سال ۱۹۹۴ تجدید نظر و در گردهمایی انجمن روان‌شناسی آمریکا معرفی شد، این فرم در ایران توسط شریفی ترجمه و در سال ۱۳۸۱ در اصفهان هنجاریابی شد. آزمون بالینی چند محوری میلون یک مقیاس خودسنجی با ۱۷۵ گویه بلی/ خیر که ۱۴ الگوی بالینی شخصیت و ۱۰ نشانگان بالینی را می‌سنجد و برای بزرگسالان ۱۸ سال به بالا، استفاده می‌شود. این آزمون بر اساس مدل آسیب‌شناسی روانی میلون (۱۹۶۹/ ۱۹۸۳) ساخته شده‌است و دو بار از زمان انتشار آن، تجدید نظر شده‌است. ام.سی.ام. آی، یکی از پرکاربردترین آزمون‌های روانی است که به چندین زبان ترجمه شده‌است و در تحقیقات بین فرهنگی متعددی مورد استفاده قرار گرفته‌است؛ از جمله در ایران، دو بار هنجاریابی شده‌است. خواجه موگهی (۱۳۷۲) در تهران، نسخه دوم این آزمون و شریفی (۱۳۸۱) نسخه سوم آن را در اصفهان هنجاریابی کرده‌است. یک ویژگی MCMI و نسخه‌های تجدید نظر شده آن استفاده از نمره‌های برش نرخ پایه (BR) برای تأیید وجود یا عدم وجود یک ویژگی خاص است. نمره BR نیز مانند نمره شناخته شده T در واقع وسیله تبدیل یک نمره خام به یک نمره معنادار برای تفسیر است. با این همه نمره‌های BR در مورد درصد معینی از یک جمعیت که تصور می‌شود دارای یک ویژگی یا نشانگان معین است برگرفته شده‌است. برای مثال ۱۷ درصد از جمعیت بیماران روانی را می‌توان دارای ویژگی‌های آشکار یک شخصیت وابسته تلقی نمود. در صورتی که گمان می‌رود فقط یک یک درصد از آن‌ها دارای ویژگی‌های شخصیت آزارگر باشند. یعنی تصمیم‌گیری دربارهٔ ویژگی‌های بیمار هنگامی انجام می‌شود که نمره‌های وی در دامنه‌ای همخوان با هر یک از دو نشانگان بالا باشد. میلون به‌طور اختیاری نقطه برش نرخ پایه ۸۵ یا بالاتر را به عنوان وجود قطعی ویژگی‌های مورد نظر تعیین کرد. نمره‌های BR ۷۵ یا بالاتر دلالت بر وجود ویژگی‌های یک اختلال دارند و نمرات BR پایین‌تر از ۷۵ نشان می‌دهد که برخی از ویژکی‌ها وجود دارند نه همه آنها. نمره‌های برش یا وجه اضافی عبارت بودند از ۳۵ برای نشان دادن نمره میانه گروه بهنجار و نمره ۶۰ که میانه جمعیت بیماران روانی بود. رویکرد نرخ پایه بالا از لحاظ نظری توسط تعدادی از نویسندگان (فین، ۱۹۸۲، ویدیچر و کلسو، ۱۹۸۳) تأیید شده و به‌طور تجربی نشان داده‌است که در مقایسه با رویکرد پر استفاده تر نمره T دقت تشخیص را افزایش می‌دهد (دیوتی و وینسنت، ۱۹۸۶). میلون در مورد مفهوم نرخ پایه شیوع و علت استفاده از نمره‌های نرخ پایه در ام.سی.ام. آی به تفضیل بحث نموده‌است.

نمونه کیس تفسیر آزمون میلون:

فایل: ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 9 صفحه

تفسیر گام به گام به همراه نیمرخ

نمونه تفسیر گام به گام آزمون رورشاخ

گزارش کار درس کاربرد روش های روان درمانی

(گزارش کار درس کاربرد روش های روان درمانی) روان درمانی یا درمان روانشناختی درمان اختلالات روانی، احساسی، شخصیتی و رفتاری با استفاده از روش‌هایی مانند گفتگو کردن با شخص بیمار، گوش دادن به حرف‌های بیمار و راهنمایی کردن او است. روان درمانی روشی است که توسط درمانگری آموزش دیده به شکل حرفه‌ای، با توجه به خاستگاه «اختلال تحت درمان»، انجام گیرد. روان درمانگری بر دوپایه «رابطه» و «ارتباطات» به شکل کلامی و غیرکلامی استوار است. رابطه‌ای حرفه‌ای بین بیمار و درمانگر است که مبتنی بر اصالت، جدیت، صمیمیت و آزادی است.روان درمانی کاربرد آگاهانه و هدف مند روش های بالینی و نگرش های میان فردی به دست آمده از اصول روانشناختی ریشه دار با هدف کمک به افراد برای تغییر دادن رفتار، شناخت ها، هیجان ها یا سایر ویژگی های شخصی خودشان در مسیرهایی است که شرکت کنندگان در درمان آنها را مطلوب می دانند. روان درمانگر به فردی گفته می شود که از یک یا چند شیوه از روش های روان درمانی برای حل مشکلات مراجعان خود استفاده می کند. روش های روان درمانی بسیار گسترده و متنوع است و تا کنون بیش از 500 روش روان درمانی توسط نظریه پردازان مختلف ارایه شده است. از قدیمی ترین روش ها مثل هیپنوتیزم درمانی تا تکنیک های جدیدتر مثل درمان اکت

این فایل گزارش کار درس کاربرد روش های روان درمانی است که برای گزارش کلاسی و نمونه ای برای آشنایی برای شیوه هدفمند گزارش دهی بالینی نگارش شده است و می تواند به عنوان نمونه ای از نگارش یک کار کلاسی برای پر محتوا کردن گزارش های کلاسی شما برا اساتید روانشناسی و روانپزشکی  می باشد.

خصوصیات این فایل:

تعداد صفحات: 26 صفحه قابل ویرایش

فرمت فایل: ورد و ویراستاری شده

پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007)

پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007)

پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007) برای سنجش سرمایه روانشناختی از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) استفاده می شود. این پرسشنامه 24 سؤالی و شامل چهار خرده مقیاس امیدواری، تاب آوری، خوش بینی و خودکارآمدی است که در آن هر خرده مقیاس شامل 6 گویه است و آزمودنی به هر گویه در مقیاس 6 درجه ای( کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) لیکرت پاسخ می دهد. پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007)

سرمایه روانشاختی یک حالت روانشناختی مثبت و رویکرد واقع گرا و انعطاف پذیر نسبت به زندگی است که از چهار سازه امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی تشکیل می شود و هر کدام از آنها به عنوان یک ظرفیت روانشناختی مثبت در نظر گرفته می شود، دارای مقیاس اندازه گیری معتبر است، مبتنی بر نظریه و تحقیق است و قابلیت رشد دارد و به طور چشمگیری با پیامدهای عملکردی ارتباط دارد.

ویژگی های این پرسشنامه( پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) (2007) :

فایل ورد قابل ویرایش در 4 صفحه

روایی و پایایی:دارد

فایل اصلی ورد پرسشنامه برای استفاده

پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (SES) 

پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (SES)

پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (SES) توسط شرر، مادوکس، مرکاندانت، پرنتیک – دون، جاکوبس و راجرز (1982) با اهداف زیر ساخته شده است:

  1. اول اینکه ابزاری برای پژوهش­های بعدی تهیه گردد.
  2. دوم اینکه ابزاری برای تعیین سطوح مختلف خودکارآمدی عمومی افراد تهیه شود.

نسخه اصلی آزمون شامل 36 سوال بود که سازندگان آن برای تحلیل­ های انجام شده، سوالاتی را نگه داشتند که بار 40/0 را در هریک از عوامل اجتماعی و عمومی داشتند. بر این اساس 13 سوال که دارای این ویژگی نبودند، حذف و آزمون به 23 سوال کاهش یافت. از این 23 سوال، 17 سوال خودکارآمدی عمومی را با میانگین 57/99 و انحراف معیار 80/12 می­سنجد. ضریب پایایی از طریق روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس خودکارآمدی عمومی و خرده مقیاس خودکارآمدی اجتماعی به ترتیب 86/0 و 71/0 برای هر یک به دست آمد (شرر، مادوکس، مرکاندانت، پرنتیک – دون، جاکوبس و راجرز، 1982).

ویژگی های این پرسشنامه(پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (SES) ):

فایل قابل ویراش و کامل خوکارآمدی در 4 صفحه ورد

روایی و پایایی: دارد

پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش دبستانی

پرسشنامه پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی

پرسشنامه پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی به منظور سنجش میزان پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی از ابعاد مختلف (پرخاشگری کلامی – تهاجمی، پرخاشگری فیزیکی- تهاجمی، پرخاشگری رابطه ای و خشم تکانشی)این پرسشنامه دارای 43 سوال بوده و هدف آن سنجش میزان پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی از ابعاد مختلف (پرخاشگری کلامی – تهاجمی، پرخاشگری فیزیکی- تهاجمی، پرخاشگری رابطه ای و خشم تکانشی) می باشد. شیوه نمره دهی  آن بر اساس طیف لیکرت پنج گزینه ای بوده که در جدول فایل قرار داده شده است و امتیاز مربوط به هر گزینه ارائه گردیده است.تقریباً تمام کودکان در سنین پیش دبستانی گاه از رفتار های نامناسب استفاده می‌‌کنند. گاهی آنان کلماتی زشت به زبان می‌‌آورند که باعث شرمندگی والدین می‌‌شود.دلیل روشن به کارگیری این کلمات، شنیدن آنها در منزل یا مهد کودک یا محیط‌‌ های دیگر است. زمانی که کودک از این عبارات استفاده می‌‌کند معمولاً با توجه شدید و واکنش بیش از حد والدین روبرو می‌‌شود که باعث تکرار بیشتر این کلمات خواهد شد.

امتیاز این پرسشنامه:

فرمت ورد قابل ویرایش و اصلی

روایی و پایایی: دارد

آزمون عمل به باورهای دینی (معبد) فرم کوتاه 25سوالی

آزمون عمل به باورهای دینی (معبد) فرم کوتاه 25سوالی

پرسشنامه روانشناسی

آزمون عمل به باورهای دینی (معبد) فرم کوتاه 25سوالی  (عمل نه اعتقاد و نگرش) به باورهای اسلامی را اندازه می گیرد. مواد آزمون در 4 حوزه عمل به واجبات، عمل به مستحبات، فعالیت های مذهبی( عضویت در گروه های مذهبی و…) و در نظر گرفتن مذهب در تصمیم گیری ها و انتخاب های زندگی قرار دارد. سوالات آزمون با توجه به رفتاری های دینی رایج در جوانان متدین به اسلام انتخاب شده است. هر سوال 5 گزینه دارد که از صفر تا چهار نمره گذاری می شود. بنابراین نمره صفر به معنی عمل نکردن به هیچ یک از باورهای دینی و بیشترین نمره (100) نشان دهنده عمل به  همه باورهای دینی به حساب می آید.آزمون عمل به باورهای دینی (معبد) فرم کوتاه 25سوالی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است

باورِ دینی اعتقاد به واقعیت از جنبه‌های اساطیری، فراطبیعی، یا معنوی یک دین است. باور دینی متمایز از عمل دینی یا رفتارهای دینی است چنانچه برخی باورمندان به دین آیین مذهبی بجا نمی‌آورند و برخی از برپا کنندگان آیین مذهبی باور به دین ندارند. باورهای دینی، از ایده‌هایی منحصر به فرد به دین مشتق شده‌است، اغلب به وجود، ویژگی و پرستش خدا یا خدایان، مداخله الهی در جهان و زندگی انسان، یا توضیحات وظیفه گرا برای ارزش‌ها و شیوه‌هایی بر محور تعالیم مربوط یک رهبر روحانی یا گروه. در مقابل به سایر سیستم‌های اعتقادی، باورهای دینی معمول مدون است عقیده، چیزی است که به ذهن، فکر و جان انسان بسته می شود و پیوند می خورد. وقتی ذهن می پذیرد که انسان پس از مرگ زنده می شود، حقوق دیگران را باید رعایت کرد، به والدین باید احترام گذاشت، زن و مرد به محبت و فرزند به تربیت نیاز دارند و. . . ، معنایش این است که یک باور، نظریه و بینش را انسان پذیرفته و با ذهن شخص پیوند خورده است. این پیوند، عقد و آن بینش عقیده است و زمانی که فردی می گوید: چنین اعتقادی دارم؛ یعنی قلب و دل را بر آن بسته و گره زده ام.

ویژگی های پرسشنامه:

تعداد صفحات: 3 صفحه

روایی و پایایی: دارد

نوع فایل:pdf

پرسشنامه اهمال کاری تاکمن 1991

سنجش اهمال کاری، پرسشنامه روانشناختی

اهمال کاری یا Procrastination  در ساده ترین شکل آن، تعلل ورزیدن در انجام کارها و به تاخیر انداختن کارهاست.قبل از این‌که اصطلاح اهمال کاری در ادبیات رفتارشناسی رواج پیدا کند، از اصطلاح به تأخیر انداختن توجیه‌ناپذیر یا Irrational Delay استفاده می‌شد. برای آزمون و سنجش تعلل یا اهمال کاری، پرسشنامه استاندارد تاکمن (Tuckman, 1991) مورد استفاده قرار میگیرد. این پرسشنامه یک مقیاس خودگزارشی ۱۶ ماده ای است که بر مبنای طیف لیکرت طراحی شده است. گرفتن نمره بالا در این مقیاس نشانه تعلل بالا در آن است. تاکمن، پایایی این پرسشنامه را ۸۶/۰ گزارش کرده است. در پژوهش کاظمی و همکاران (۱۳۸۹)، مقدار آلفای کرونباخ ۷۱/۰ به دست آمد که گویای اعتبار بالای پرسشنامه است. از آنجا که برای سنجش عوامل مؤثر بر تعلل پرسشنامه استانداردی یافت نشد، همین محققان پس از مطالعه تحقیقات و مستندات پیشین در حیطه تعلل و همچنین مصاحبه اولیه و نظرسنجی از متخصصین و اساتید، عوامل مؤثر بر تعلل را شناسایی و در قالب ۴۰ عامل ریز و جزیی دسته بندی کردند.

شاید بتوان یکی از ریشه های اهمال کاری را همان چیزی دانست که فروید، اصل لذت یا Pleasure Principle می‌نامد.

اینکه انسانها به جای اینکه به اثرات بلندمدت تصمیم‌ها و رفتارهای خود فکر کنند، به صورت کاملاً غریزی ترجیح می‌دهند رفتارهای لذت آفرین را انجام داده و از رفتارهای رنج آور دوری کنند (+).

در کنار اصل لذت، این را هم می‌دانیم که بر اساس مطالعات دن گیلبرت انسان در شبیه سازی و تخمین آینده خطاهای زیادی دارد و نمی‌تواند به درستی حدس بزند که وقتی کار امروز را به فردا می‌اندازد، فردا چه احساسی را تجربه خواهد کرد.

شاید اگر می‌توانست تلخی و سختی احساس فردا را به درستی پیش بینی کند، کارهایش را در زمان مناسب انجام می‌داد و به سمت اهمال کاری نمی‌رفت.

ویژگی های این پرسشنامه:
دارای 2 صفحه ورد قابل ویرایش در مقاله و پایان نامه
روایی و پایایی: دارد